Museu Vaticà (III dC) del Louvre (150
aC)
L'alumnat de 1r d'ESO de
l'Institut Flix inicia un projecte per a preparar l’estada al Camp
d’aprenentatge d’Empúries. Aquest projecte, que inclou totes les
matèries (educació física, història, català, castellà, anglès, ciències,
tecnologia i música) ens permetrà endinsar-nos al coneixement de l'època
clàssica, tant grega com romana.
Des de l'àrea d'educació
física aprendrem quin era el patrimoni lúdic d'aquella època a partir del
coneixement, pràctica i recreació dels jocs i les diversions dels nens i
nenes, joves i adults que van viure a Empúries a l’època romana.
En aquest bloc aniràs
trobant fins a 14 entrades que porten el nom de A què jugaven els nens
i nenes d'Empúries fa 2.000 anys?. Cal que llegeixis bé el text que
acompanya cada entrada al bloc, i vagis elaborant reflexivament el
teu dossier de jocs dels romans.
Per a més informació sobre el crèdit de síntesi
des del Camp d'aprenentatge d'Empúries ves a aquest enllaç.
Bibliografia
Si t’interessa més el
tema pots ampliar-lo amb aquest llistat bibliogràfic
- COMAS , Oriol, El món en jocs. RBA Libros, S.A. 2005.
- DE SIENA, Stefano. Il gioco e i giocattoli nel mondo classico. Aspeti ludici della sfera privata. Mucchi Editore. Modena, 2009.
- FITTÀ, Marco. Giochi e giocattoli nell'antichità. Leonardo Arte s.r.l. Milano. Elemond Editori Associati. Venezia 1997.
- GRAVIER, Delphine. Jeux de plateau. 50 jeux du monde entier. Etitions Mango. 2004.
- GRUNFELD, Frederic. Juegos de todo el mundo. UNICEF. Editorial Edilan, Madrid. (1978)
- MANSON, Michel. Jouets de toujours de l’Antiquité à la Révolution. Librairie Arthème Fayard, 2001.
- PRINA RICOTTI, Eugenia Salza. Giochi e giocattoli. Vita e costumi dei romani antichi. Edizioni Quasar di Severino Tognon s.r.l. Roma 1995.
- AAVV Da Roma per gioco. Giochi e giocattoli nell'antica Roma. Museo di antichità collezioni archeologiche. Electa, Milano 2000.
- AAVV. Juguem com jugaven les nenes i els nens de Tàrraco, Edita Camp d’Aprenentatge de la ciutat de Tarragona. Tarragona, maig 2005.
I a través d'aquestes
web:
- interessant pàgina del Museu del Louvre, que mostra imatges de joguines d'origen grec i romà
- Revista Archéothéma, núm. 31, d'octubre de 2013, amb un monogràfic titulat: Jeux et jouets gréco-romains.
2.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
Museu Vaticà (III dC) del Louvre (150
aC)
El fet de jugar
va estretament lligat al desenvolupament de la humanitat. Tots els éssers
humans hem jugat, i aquest és potser un dels trets que més ens identifica i que
compartim totes les societats i cultures del món. El joc, per tant, forma part
de la cultura.
Ara bé, d’on
venen els jocs? Avui
difícilment podem afirmar que un joc és exclusiu d’un indret o d’un altre ja
que els jocs que coneixem com a populars o tradicionals són, certament,
diversions o formes jugades que es remunten en el temps i que, si s’han
mantingut, ha estat perquè a la societat o a un col·lectiu li ha interessat de
mantenir-los o perquè s’han anat adaptant als nous temps, als avenços
tecnològics i als nous materials.
Com podem
saber quins jocs tenen un origen antic? L’arqueologia ha permès treure a la llum gran quantitat
d’objectes i elements de joc que ja des de l’època de l’antiga Mesopotàmia
il·lustren el món lúdic. Les troballes a les tombes d’Egipte han estat una
important font d’informació, així com l’atenta mirada als dibuixos que
decoraven les peces de ceràmica de l’Antiga Grècia i de l’Imperi Romà
–infinitat de vasos, copes, àmfores, gerres... mostren personatges jugant amb
rebellugues, tabes, saltant a corda, gronxant-se...
D’època romana
s’han conservat, també, interessantíssims pintures i mosaics que a voltes, com
a vinyetes d’un còmic, aporten infinitat de petits detalls en relació a la
cultura lúdica d’un poble. Un bon exemple és l’escena de taverna recuperada a
Pompeia on uns personatges juguen a daus (s. I dC) o la diversitat de mosaics
que es conserven al museu Nacional del Bardo, a Tuníssia, amb escenes similars
de jugadors, boxejadors, espectacles a l’amfiteatre...
Cartell d'Hugo Prades (2014) editat
pel Departament d'Ensenyament
en motiu de les XVI Jornada
d'Aprenentatge Actiu
1.- Què entens per jocs populars i tradicionals?
2.- Digues 8 jocs populars i/o tradicionals que
hagis jugat alguna vegada.
3.- D'on vénen la majoria dels jocs populars i
tradicionals?
4.- Si fossis arqueòleg on podries trobar
referències a jocs?
Per a més
informació sobre el crèdit de síntesi
des del Camp d'aprenentatge d'Empúries ves a aquest enllaç.
3.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
Museu Vaticà (III dC) del Louvre (150
aC)
1.- Identifica les joguines que es representen en les imatges següents.
2.- Digues el nom amb el qual les coneixes i busca una fotografia
d'aquestes joguines avui en dia.
Museu della Civiltà
Romana
Reproducció del Museu
Nacional Arqueològic de Tarragona
Römisch-Germanisches
Museum, Colonia
Peces procedents
del Tossal de Moro, de Gandesa. S. IV AC. Museu Arqueològic de Barcelona
Museu del Joguet de
Figueres
Staatliche Museum,
Berlin
Com fer-nos un io-io amb botons?
- Prepara 2 botons iguals, ben grans
- Una agulla de cosir
- Fil de cosir
Porta aquest material la
propera sessió.
Per a més informació
sobre el crèdit de síntesi des del Camp d'aprenentatge d'Empúries ves a
aquest enllaç.
4.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
5.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
Voleu saber com eren les grans cases -domus- de l'Imperi Romà? A Empúries en trobarem algunes, i en una d'elles hi van viure en Tiberi i la Gal·la.
A l'Antiga Grècia i en època romana un dels
jocs més habituals era el que es feia amb els talus –tabes o
pídols-.
6.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
7.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
4.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
Museu Vaticà (III dC) del Louvre (150
aC)
Jocs infantils i entreteniments dels nens i les nenes (2)
Una de les
joguines tradicionals més apreciada per les nenes, en totes les cultures, ha
estat la nina. Aquí en tens alguns exemples.
Reproduccions de nines articulades del
s. IV procedents d'Empúries al Museu del Joguet de Figueres.
Originals al Museu d'Arqueologia de
Catalunya
1.- Busca informació sobre la
nina d’ivori de Tarraco. Adjunta una fotografia.
2.- Llegeix atentament l’article Troben una joguina del s.IV a Empúries, i contesta:
·
Quina joguina es va trobar?
·
De qui era la joguina?
·
Perquè és important aquesta troballa?
·
On es va fer la troballa? En quin lloc estava?
·
A banda d'aquesta joguina, quins altres objectes es
van trobar?
·
Compara aquesta notícia amb la informació que has
cercat sobre la nina d'ivori de Tarraco.
Consagrar la nina a Lares o Penates
El dia del seu
naixement el nen rebia el “do de la primera mirada”. El cinquè o setè dia feien
la festa anomenada “amphidromies” que consistia en presentar el nen en
societat fent-li fer un recorregut per la casa alhora que li feien petits
regals. A Grècia, al desè dia, el nen rebia el nom, mentre que a Roma era al
novè, alhora que li donaven la “bulla” que penjaven del coll i que el
protegiria dels mals esperits.
A la festa
atenenca “anthestéries” en honor a Dionisos, s’obsequiava als nens entre
d’altres amb miniatures de ceràmica. En canvi als romans era durant les festes
Saturnals, el 17 de desembre, que s’obsequiava als nens amb figures
acolorides.
La vespra del
dia del seu casament, les noies gregues feien l’ofrena dels objectes familiars
de la seva infantesa, en particular les seves nines, a Artemis, la
deessa verge. Mentre que els nois romans, tancaven les seves joguines quan
feien 17-18 anys, alhora que se separaven de la seva “bulla”.
Museu d'Arqueologia de Catalunya
3.- A partir de les imatges hauràs de fer-te la teva pròpia nina!
Pensa en fer-la amb les característiques que tenien aleshores,
estilitzades i mínimament articulades. Pots utilitzar fusta, canya, fang,
plastilina... Durant l'estada a Empúries reviurem com podria ser una
ofrena d'aquestes nines i de les bulles!
Nina d'Aina Ribes Montaña
Per a més
informació sobre el crèdit de síntesi des del Camp d'aprenentatge
d'Empúries ves a aquest enllaç.
5.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
Museu Vaticà (III dC) del Louvre (150
aC)
Voleu saber com eren les grans cases -domus- de l'Imperi Romà? A Empúries en trobarem algunes, i en una d'elles hi van viure en Tiberi i la Gal·la.
Podeu fer una
passejada pel bloc on us fareu una idea molt aproximada
de com podia haver estat les domus d’Empúries i podreu pensar com
deurien jugar els nens i nenes, i els joves i adults dins la casa.
L'autor
d’aquestes recreacions virtuals és l'Eduardo Barragán.
Museu de Pergamo
1.- Pregunta als avis/àvies o als pares quins jocs feien amb aquestes
ossets i explica'ls.
Museu Arqueològic Nacional de Nàpols
(s. II-I aC)
2.- Fixa't amb aquests talus. Perquè et sembla que hi ha gravades
inicials i alguns estan foradats?
3.- Fes-te
el teu joc de talus (a les imatges et dono exemples d'objectes que et poden
servir per a fer-te el teu joc).
4.- Explica de què és o com has fet el teu joc de tabes o pidos.
5.- Explica algun joc amb tabes o pidos.
6.- Explica almenys dos jocs o habilitats que facis amb el turbo
–baldufa-.
Museu Arqueològic de Saintes
6.- Construeix
la teva pròpia rebelluga/baralluga!
Per a més
informació sobre el crèdit de síntesi des del Camp d'aprenentatge
d'Empúries ves a aquest enllaç.
6.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
Museu Vaticà (III dC) del Louvre (150
aC)
Era
temps de còdols, de pinyols de préssecs i d'albercocs, de fesols secs i nous...
Els nens i les
nenes d'Empúries segur que jugaven com els seus contemporanis de Roma, amb
molts jocs on utilitzaven com a moneda d'aposta les nous. Aquest fruit
era utilitzat per a dur a terme molt jocs, tant és així que en molts relleus i
gravats, en particular de sarcòfags de nens, hi trobem relleus on es
representen aquests jocs.
Joc de boles al temple de Venus a Roma
1.- Hem vist com les nous eren utilitzades com a moneda d'aposta i com a
jocs. Les nous d'aquell temps han passat a ser, avui, les nostres boles o caniques.
Explica aquests jocs:
1.a.- Boles per la pendent:
1.b.- El triangle:
1.c.- La ratlleta:
1.d- Pam i toc o Clot:
1.e- El Delta:
1.f.- Xeva, peu, tute:
2.- Esbrina a quins jocs juguen els personatges que apareixen en
aquests relleus.
Museu Nacional Romà
Sarcòfag amb relleu representant
el pas dels anys
Per a més
informació sobre el crèdit de síntesi des del Camp d'aprenentatge
d'Empúries ves a aquest enllaç.
7.- A què jugaven els nens i les nenes d'Empúries fa més de 2.000 anys?
Museu Vaticà (III dC) del Louvre (150
aC)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada